Payarama Putih Awang Damit Ahmad Solo Exhibition for Barehand Program 2017
Payarama Putih
x2w: Exploration and experiment white painting
Lut Cahaya TRANSLUCENT
Explorasi
dan experimen white (x2w) adalah siri karya putih Awang Damit Ahmad yang telah
bermula sejak 1997, yang beliau menamakannya sebagai ‘Payarama Putih’. Menurut
beliau, kajian ini ialah kajian rehat atau kajian santainya, namun ia penuh
dengan makna dan cabaran yang tersendiri. Selain itu, ia juga menunjukkan sifat
sensitiviti beliau terhadap kesan persekitaran dan perubahan waktu dalam proses
karyanya. Melihat kepada siri karya ini, persoalan kepada ‘what’ dan ‘how’ akan
tercetus diminda kita, kemudian cetus persoalan ‘why’ wujud karya tersebut,
yang mana dalam kita cuba menghayati makna dan kaedah explorasi dan experimentasi ini. Menurut Jennings (2008), putih merupakan warna yang sangat unik
dan unmixable color. Ia mempunyai qualiti warna yang unik dengan opacity
yang baik dan pengandun (mixer) yang sangat baik dalam memberikan
tonasi, tints dan juga warna yang tahan lama. Unmixable color,
dimana ia tidak terhasil dari warna yang lain tetapi membantu warna yang lain
dalam pergerakan intensity warna.
Warna putih juga memberi expresi
cahaya yang sangat kuat di atas palette, yang kebiasaan diperlukan untuk
media seperti oils, acrylics, dan gouache. Namun, penjelasan makna diatas
adalah sangat asas dan general dalam menyikap makna karya putih Awang Damit
ini. Bagi siri putih ini, pemahamannya luar dari kotak kebiasaan yang perlu
kita ketahui, ia perlu difaham bukan sekadar media atau warna yang unik tetapi
ia melangkaui dari apa yang dilihat secara visual.
Putih
disini bukan sekadar perubahan warna yang berlaku antara cahaya malah ia
merupakan perubahan dan kesedaran spiritual yang terkait dalam diri Awang Damit
dalam berdepan dengan persekitarannya. Seperti ayat (An-Nur) lapisan yang
berlapis lapis, itu adalah riaksi beliau dalam
melihat kesan cahaya dimana ia memberi gambaran yang tiada henti dimana wujud
kepelbagaian possibility yang ada di dalam cahaya itu. Ayat tersebut
mempunyai kaitan yang sangat terkesan dalam karya putih ini, beliau cuba
mencari kewujudan kepelbagaian yang ada didalam warna putih apabila ia
berinteraksi bersama cahaya. Kerana cahaya dan warna putih memberi expresi yang
sangat kuat.
Kesedaran secara tidak terduga ini telah bermula dengan karya
Cahaya Terang / Bright Light pada tahun 1997 lagi, ketika persekitarannya
berada dikedudukan waktu dhuha dimana cahaya terang dan cerah, telah mencetus
gambaran translucent padanya. Dari segi rohaninya ia seolah cahaya
menerangi kebuntuannya seperti ayat dhuha. Ia memberi petunjuk kepada
kebingungan manusia mencari jawapan disetiap kebuntuan, dan ini dirasai oleh
beliau secara langsung mahu pun tidak langsung.
Cahaya Terang (Bright Light) Mixed Media on Canvas yang berukuran 183cm x 153cm dihasilkan pada 1997 dimana cahaya
matahari memancar menerangi alam sekeliling. Ia seolah - olah jentikan yang
Maha Esa untuknya melihat satu petunjuk kepada kesan interaksi cahaya kepada
persekitaran. Dalam surah Dhuha tersebut, ada dijelaskan tentang petunjuk kepada
umatnya yang dalam kebingunan dan buntu bagi mencari sesuatu jawapan. Ini
mungkin membawa Awang Damit kepada pencarian makna dan possibility untuk
beliau memperolehi satu pengalaman baru ketika berinteraksi dengan
persekitarannya. Kalau dilihat dengan jelas, koleksi experimen ini kelihatan
beliau seperti merelakan alam sekelilingnya untuk menjadi sebahagian dari
catannya. Seperti kewujudan fungus, kesan – kesan cahaya panas dan sejuk, basah
mahu lembab dan juga ketebalan bahan sehingga menghasilkan sifat fizikal yang
menyebabkan secara langsung bentuk fizikal di atas permukaan canvas tersebut
terwujud bayang – bayang pada permukaan canvas beliau. Disini mungkin
memberi petunjuk dalam pencarian yang bersifat translucent tersebut.
Jelas
kelihatan pengalaman beliau dengan persekitaran membawa beliau kepada kewujudan
elemen - elemen baru dalam praktisnya. Dan juga elemen - elemen baru dalam
dirinya sebagai seorang manusia dalam keaadaan yang terang lagi terang. Seperti
ayat yang dipetik dalam surah An – Nur tersebut, cahaya berlapis – lapis
membawa kepada satu arah tuju terhadap makna translucent bagi penjelasan
makna lapisan dalam warna putih itu apabila ia bertindak balas dengan cahaya.
Namun dalam mencari jawapan kepada penjelasan yang tersirat bukan wujud sekelip
mata, ia memerlukan satu perjalanan dan satu process yang panjang tetapi yang
pasti prosesnya berlapis – lapis. Dalam pencarian makna atau jawapan, beliau
tersentuh apabila pengalamannya melihat hasil karya bekas pelajarnya dengan
aplikasi bahan – bahan seperti fiberglass, matte finish material dan
sebagainya, bagi mengenal pasti bahan yang dapat memperjelaskan makna yang translucent
itu.
Walaupun, perjalanan karya Awang Damit menjangkau
beberapa dekad, passion beliau dalam mencari jawapan kepada persoalan makna dan
elemen baru sangat segar. Beliau terus menerus mengkaji kebarangkalian yang
memberi jawapan kepada persoalannya. Begitu juga yang dapat dilihat dalam kesemua
karya putih ini. Ia berdepan dengan process penghasilan kesan – kesan accidental
yang sangat bersahaja. Keadaan ini menjelaskan sifat genuine yang
wujud dalam karyanya menjadikan kekuatan garisan dan kesan media yang wujud
mempunyai struktur yang tidak dapat dirobohkan.
Serapan pengalaman beliau dengan persekitaran tidak dapat diduplikasi kerana sensitiviti yang wujud
dalam dirinya tidak boleh dicetak oleh teknologi namun boleh
menjadi inspirasi buat teknologi dalam menghasilkan bentuk. InsyaAllah
“..Cahaya di atas cahaya (berlapis – lapis)...” Al-Nur,35
“...Dan dia mendapatimu sebagai seorang yang kebingungan, lalu dia memberikan petunjuk...” Al – Dhuha,7
SuhanaNordin 26/4/2017
Katalog pameran Payarama Putih untuk program BareHand 2017
Comments
Post a Comment