Rumah Tradisional Melayu Rahsia Sebalik Ruang
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat,
rumah merupakan binaan untuk tempat tinggal. Binaan ini mewujudkan ruang
tertentu dengan keperluan yang tertentu. Namun begitu, rumah tradisi ia
mempunyai unsur binaan yang unik mengikut kepercayaan sesetengah budaya di
Malaysia. Oleh itu, bagi rumah tradisional melayu di negara ini, terdapat
kepercayaan dan kaedah pembuatan yang tersendiri. Rumah Tradisional diertikan
sebagai rumah yang dibina dengan cara yang sama sejak beberapa generasi tanpa
banyak perubahan.
Terdapat
beberapa jenis rumah tradisional Melayu iaitu rumah perabung panjang, rumah
limas dan rumah bumbung perak di Malaysia. Walaupun terdapat beberapa jenis
rumah tradisional ini, keperluan ruang pada asasnya adalah sama namun yang
membezakannya adalah unsurnya dan rekabentuknya.
Rekaan
bentuk ruang yang wujud dalam rumah tradisi Melayu itu sangat berlandaskan
kepada ajaran Islam. Hal tersebut merupakan panduan bagi masyarakat Melayu dalam
menetapkan sesuatu keperluan ruang seperti rumah. Penghayatan masyarakat melayu
yang berlandaskan al-quran sangat mempengaruhi pembinaan ruang dalam ruma. Sebagai
contoh bukaan ruang banyak dilihat pada dinding, tingkap, pintu dan juga atap
untuk keluar masuk cahaya, dan udara dalam setiap ruang agar tidak gelap dan
panas.
Jika dilihat pengaliran udara, dan cahaya yang
memasuki ruang rumah melayu tradisional, terdapat banyak unsur udara dan cahaya
yang terjalin yang seolah – olah berkemunikasi antara alam sekitar dengan si
penghuni. Hal ini menggambarkan bahawa rekaan pada ruang itu berpandukan ajaran
Islam itu apresiasi ciptaan Tuhan diberikan perhatian untuk dimanfaatkan dalam
kehidupan manusia melalui ruang rumah mahu pun di luar rumah.
Menurut
tulisan Syed Ahmad Jamal (1992) dalam Rupa dan Jiwa ia memetik surah an Nur daripada
ayat 35, yang bermaksud “ Cahaya belapis
cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendaki-Nya kepada nur hidayat – Nya
itu…” itulah gambaran tentang ruang rumah tradisional Melayu yang merujuk kepada penghayatan ayat
tersebut. Adaptasi maksud bagi orang menggambarkan ayat ini terdapat pada
bahagian bukaan ruang rumah seperti dibahagian dinding yang mempunyai ukiran,
tingkap yang banyak, pintu serta bahagian bumbung dan lantai – semuanya bertujuan
untuk memudahkan cahaya dan udara keluar masuk kedalam ruang rumah.
Dekorasi
yang terdapat pada dinding, pintu dan tingkap semuanya adalah ukiran yang
mendapat inspirasi dari alam, seperti bunga tanjung, teratai dan banyak lagi.
Dekorasi ini juga fungsinya untuk membenarkan cahaya dan udara masuk kedalam
setiap ruang rumah.Rekaan yang wujud semuanya diperoleh dari alam sekitar
sebagai penghargaan terhadap pencipta. Rekaannya sering berulang – ulang
sebagai satu zikir dan menggambarkan bahawa tiada penghujung dan tiada pangkal
- sebagai aspirasi mereka kepada sifat Tuhan yang infiniti.
Selain
itu, bahan rumah tradisi ini juga memberi impak pada setiap ruang. Oleh itu, jelas
rumah ini di bina sepenuhnya daripada bahan alam sekitar seperti kayu dan
penggunaan bahan ini menjadikan kita dekat dengan alam. Di samping itu, bahan
yang digunakan juga terkesan pada gerak langkah apabila seseorang itu memasuki
runmah ini. Langkah yang diatur untuk memasuki ruang rumah ini akan dimulakan
dengan begitu lembut dan perlahan kerana bahan kayu ini akan menghasilkan bunyi
apabila dipinjak. Bunyi itu secara tidak langsung memberi kesan psikologi buat seseorang
untuk memperlahakan pergerakkan ketika berada di dalam ruang rumah. Hal ini memberikan
kesan pada gaya fizikal, iaitu menjadi lebih sopan dan beradap terutamanya bila
melawat ke rumah jiran.
Ini keunikan yang tidak dapat dipisahkan dalam
ruang rumah tradisional dan sangat berbeza daripada rumah pada hari ini yang tidak
lagi berlandaskan ajaran Islam. Rekaan ruang rumah pada hari ini sangat
terbatas, terutamanya pada aliran keluarmasuk angindan cahaya, sekali gus
memberi kesan kepada penghuni. Ruang rumah moden yang ada kini mudah membiakkan
kulat pada ruang seperti bilik tidur kerena kurangnya pengaliran keluar masuk angina
dan cahaya yang memberikan pengudaraan yang kurang baik pada penghuni di ruang
tersebut. Bahan yang digunakan juga membentuk gaya penghuninya.
Ruang pada asas binaan rumah tradisi
ini terdiri daripada anjung, serambi, ibu rumah, bilik, kelek anak, pelantar
dan dapur. Dalam rekaan rumah tradisional, setiap ruang itu disusun atur
mengikut peringkat tertentu. Ruang pertama yang akan dilalui adalah anjung atau
serambi, kemudian dituruti oleh ruang ibu rumah dan seterusnya bilik, kelek
anak pelantar, dapur dan bahagian belakang rumah. Ruang tersebut masih
mempunyai fungsi yang tertentu. Setiap rekaannya berdasarkan faktor tertentu
seperti faktor agama, sosial dan iklim. Oleh itu, penulisan ini hanyalah
melihat kepada asas ruang rumah itu sahaja dan mencari intipati ruang rumah
tradisional Melayu.
Konsep ruang rumah Melayu adalah
berbeza dengan konsep rumah moden. Ruang rumah tradisonal Melayu mempunyai
fungsi yang tertentu. Konsep ruang rumah Melayu ini agak fleksibel apabila
dilihat pada fungsinya. Sebagai contoh, serambi yang digunakan untuk menerima
tetamu juga boleh digunakan sebagai tempat tidur di waktu malam untuk anak
lelaki. Selain itu, ruang ini juga dijadikan sebagai tempat kenduri -kendara.
Bilik tidur pula hanya untuk perempuan sahaja dan ruang makan digunakan untuk
makan dan sebagainya.
Semua
kegunaan ruang yang dinyatakan tersebut melihatkan fleksibiliti zon ruang yang
ditetapkan. Dari segi pencahayaan pula, rumah Melayu sangat memberikan
kebebasan kepada cahaya semula jadi untuk menerangi ruang rumah tersebut.
Bukaan ruang rumah ini sangat terbuka, sekaligus memberi pencahayaan yang baik bagi
setiap ruang yang ada, serta mendorong penghuni menerima aura cahaya semula jadi
yang sifat spiritual yang positif. Begitu juga dengan pengaliran udara, yang menjadikan
suhu dalam ruang yang ada dapat di semulajadikan buat penghuni agar berasa lebih
sejuk dan nyaman.
Masyarakat Melayu sangat dipengaruhi
oleh agama Islam kerana dalam setiap rekaan atau ruang yang dicipta semuanya disandarkan
kepada agama Islam itu sendiri. Oleh itu mereka sangat mengambil berat akan hal
ini yang berasakan kepada konsep moral yang tinggi. Keadaan ini dipengaruhi
ketika kemasukan Islam ke Tanah Melayu satu ketika dahulu. Setiap ruang yang
dicipta perlu berlandaskan konsep moral ini. Maka itu, dalam masyarakat Melayu,
zon keruangan akan dibahagi berlandaskan kepada konsep moral, iaitu ruang akan
dibahagi untuk ruang lelaki dan perempuan.
Pembahagian
ini telah mewujudkan pengagihan antara perempuan dan lelaki, sekaligus
mempengaruhi zon keruangan rumah ini. Keadaan tersebut berlaku disebabkan dalam
Islam, lelaki dan perempuan dilarang keras bergaul bebas bagi yang bukan muhrim
bagi mengelakkan perkara negative. Secara tidak langsung, konsep ruang dicipta
mengikut aturan Islam bagi mengekalkan maksud moral itu.
Ruang yang wujud dalam rumah tradisional
ini turut dipengaruhi oleh keperluan orang Melayu ketika itu. Hal ini dapat
dilihat pada kaum lelaki Melayu, yang didalam rumah itu merupakan ketua dan
bahagian hadapan seperti anjung dan serambi merupakan kawasan mereka. Kaum
wanita pula akan berada dibahagian kelek anak atau dapur untuk melayan tetamu
wanita. Tetamu lelaki dilarang keras daripada melewati ruang yang dikhaskan
untuk wanita tanpa izin keluarga lelaki. Keadaan ini bukan meletakkan kedudukan
perempuan itu dibelakang atau dibawah tetapi ia adalah untuk menjaga
keselamatan, aurat atau kebajikan perempuan yang menghuni sesebuah rumah itu.
Hal
ini memperlihatkan sikap orang Melayu yang sentiasa peka dan sensitif akan
permasalah dalam susun atur ruang rumah tersebut yang perlu berlandaskan kepada
ajaran Islam agar organisasi kekeluargaan sentiasa dijaga dan diperilhara dalam
ruang yang wujud dalam rumah itu. Melalui hal ini, kehalusan pemikiran
masyarakat Melayu dalam menjaga sesebuah keluarga terutama bagi perempuan dan hak
peribadi sesebuah keluarga.
Selain
itu, ruang rumah tradisi ini juga tidak mempunyai perabot yang banyak - penggunaan
perabotnya sangat minimum. Jelas sekali, masyarakat Melayu lebih memfokuskan bahagian
rumah seperti dinding, bumbung dan struktur rumah. Hal ini, dapat dilihat
melalui ruangnya yang dibina dengan mengambil kira inpirasi alam sekitar yang
dapat memberi manfaat pada penghuni dalam menggunakan ruang itu kelak.
Ruang ibu rumah, Rumah tradisional Penghulu Abu Seman
Namun,
Menurut Syed Ahmad Jamal, Titus Burckhardt mengamati seni rupa Islam pada
peringat konsep dan bukan pada ruang. Keadaan itu menjelaskan fungsi ruang
rumah tradisi ini bukan terletak pada fizikal malah fungsi ruang diamati dalam
keadaan spiritual. Oleh itu, ruang rumah tradisional ini jika dilihat agak kosong
dan tenang tanpa banyak bentuk lain yang wujud kerana pengamatan mereka dari
segi spiritual untuk mengingati pencipta.
Seperti
yang dijelaskan oleh Seyyed Hossein Nasr, ruang kosong memainkan peranan
positif dalam seni rupa dan seni bina Islam dengan menjadikan zat benda jernih,
mendedahkan keadaan fana, serta meresapkannya ke dalam bentuk material kesedaran
tentang keesaan sang pencipta. Oleh itu, hal tersebut menjadikan ruang rumah
ini bersifat minimum yang bertujuan sebagai ibadah buat pengghuni rumah.
Walauppun ungkapan Titus ruang bukan pengamatan rupa Islam, masyarakat melayu
menjadikan fungsi ruangan rumah mereka sesuatu yang berjiwa positif seperti
yang dijelaskan oleh Seyyed Hossein sebagai sesuatu yang jernih. Hal ini dapat
dirasakan dan menjurus manusia kepada Tuhan yang esa.
Syed
Ahmad Jamal ada dinyatakan bahawa ruang mempunyai aneka dimensi. Ruang
hendaklah diamati bukan pada hiasan dua dimensi sahaja tetapi perlu meliputi diluar,
didalam dan antara kewujudan bentuk, rupa, corak, garisan dan seterusnya.
Masyarakat Melayu merupakan orang Islam yang sentiasa percaya dan sedar akan keadaan
alam fana dan alam baqa. Keadaan ini menjadikan ruang di rumah tradisional
mempunyai suatu keadaan yang terkait dengan falsafah alam fana dan alam baqa
sejajar dengan kehidupan manusia di dunia ini sebagai satu ruang sementara dan
di akhirat sebagai satu ruang kekal.
Ruang
rumah Melayu tradisional mempunyai konsep yang tersendiri dengan berlandaskan
agama Islam iaitu mempunyai ruang yang umum dan khas. Serambi dan kelek anak
adalah ruang untuk menyambut tetamu yang dikategorikan sebagai ruang umum. Ruang
ini berfungsi untuk upacara adat istiadat kematian dan lain- lain. Ruang
seperti bilik, atau ruang rumah itu ialah ruang khas yang tidak boleh atau
dilewati oleh tetamu terutamanya lelaki. Ruang rumah ini dibahagikan kepada
tiga bahagian seperti depan, tengah dan belakang seperti yang ditunjukkan dalam
Rajah 1 yang diungkapkan oleh Abdul Halim Nasir dan Wan Hashim Wan The dalam
buku yang bertajuk Rumah Tradisi Melayu.
Melalui
buku The Malay House Rediscovering
Malaysia’s Indigenious Shelter System, Lim Jee Yuan menyatakan bahawa ruangan
rumah tradisional ini juga merupakan kepelbagai
fungsian yang akan berubah mengikut masa, hari dan tahun berdasarkan
sesuatu keadaan. Begitu juga ruangan di bahagian bilik dapur. Bahagian ini
adalah untuk aktiviti harian seperti masak, membasuh dan sebagainya. Dikawasan
ruang ini biasanya mempunyai pintu dipelantar (sama ada beratap atau terbuka).
Pelantar digunakan untuk tujuan membasuh pakaian dan pinggan mangkuk serta
aktiviti lain yang ada hubungan kerja-kerja di dapur seperti mengiling lada dan
rempah.
Kebanyakan
pelantar akan dibina tangga bagi tujuan ke telaga atau ke tandas. Kelek anak
mempunyai fungsi yang sama seperti serambi, tetapi ia khususkan untuk kaum
wanita. Disinilah tetamu wanita dilayani dan juga sebagai tempat berkomunikasi
sesama mereka. Ruang ini sangat penting ketika kenduri kendara. Segala
persiapan memasak semasa kenduri akan berlaku disini. Ruang ini juga berfungsi
sebagai tempat tidur jika tiada kenduri dan majlis seperti yang ditunjukkan
dalam Rajah 2.
Rumah
Melayu yang mempunyai ukiran mestilah mengikur aturan tertentu. Ukiran tersebut
haruslah ditetapkan pada bangunan rumah agar ukiran kayu itu tidak bercanggah
dengan tataletak ukiran yang berhubung dengan adat resam, kepercayaan, nilai
dan sebagainya. Terdapat dekorasi di setiap ruang itu yang berkaitan dengan keadaan cuaca yang panas dan
lembap. Kolongnya yang terbuka memudahkan pengedaran udara masuk dan keluar
dari bawah rumah.
Diperenggang dinding pula terdapat
ukiran pada luar dinding dan dinding pemisah ruang. Antara yang sering
digunakan ialah ukiran tebuk terus atau ukiran kisi – kisi yang berfungsi untuk
memberi pengedaran udara keluar masuk yang sempurna. Dengan cara itu, udara
yang terperap didalam ruang rumah dapat keluar melalui celah lubang ukiran dan
memberikan udara bersih dari luar masuk ke dalam. Dinding yang mempunyai ukiran
yang digunakan disebut sebagai Dinding Janda Berhias dan Dinding Papan Kembung.
Tataletak ukiran pada perengggang ini juga adalah lebih menonjol serta indah
kerana memberikan gambaran kepada status penghuni rumah tersebut.
Secara amnya, ukiran ini haruslah
disesuaikan dengan fungsi ruang rumah dan bahan binaanya. Ukiran juga haruslah
tidak mengenepikan konsep serta aturan lain yang berkait dengan adat resam,
nilai keindahan dan nilai guna yang menjadi pegangan dan pusaka Melayu.
Ukiran ini diwujudkan didalam setiap
ruang rumah tradisional bagi membenarkan cahaya semula jadi memasuki ruang
dalam rumah. Hal ini berdasarkan surah yang diturunkan oleh Allah SWT agar
umatnya menerima cahaya hidayah dan masyarakat Melayu mengaplikasikannya kepada
ruang kediaman agar mereka sentiasa mendekatkan diri dengan Pencipta. Keadaan ini
juga memberi inspirasi buat mereka agar berada dijalan yang lurus dan diredhai
untuk menuju syurga di akhirat kelak.
Secara keseluruhannya, masyarakat Melayu
mempunyai kehalusan pemikiran yang mendalam yang berasakan logik dan akal.
Ketelitian Pemikiran masyarat melayu juga sering mendorong ke arah kebaikan. Kita
dapat lihat orang Melayu mempunyai asas binaan strukturnya yang tersendiri dan sangat
terancang dalam kehidupan harianya bagi berdepan dengan keperluan. Mereka mempunyai
adab tertib yang dijaga dengan falsafah tertentu semuanya berpandukan ajaran Islam
tersebut sebagai satu hala tuju dalam kehidupan. Semua yang dihasilkan mempunyai
simbolik yang tersendiri.
Pembinaan ruang di dalam rumah
tradisional dapat membentuk sikap masyarakat Melayu seperti ruang serambi yang
dibina bagi tujuan ruang komunikasi untuk perhubungan sesama mereka yang baru
terjalin dan yang telah lama terjalin. Hal ini juga mendorong kepada ukhuwah sesama
mereka dalam berkomunikasi agar hubungan antara Islam dengan buka Islam
sentiasa terjalin dengan aman. Hal ini jelas setiap ruang yang disediakan
mempunyai maksud yang tersendiri, namun yang pasti membawa tujuan halal dan
haram serta sesuatu keadaan itu untuk kebaikan semata – mata pada masa hadapan
dalam kehidupan harian mereka.
Oleh
itu, kita dapat lihat hasil pembentukan sesuatu ruang dan bentuk rekaan ruang
rumah Melayu memberi implikasi kepada penghuninya dalam membentuk sahsiah
keluarga dan ia bergantung kepada ajaran agama, budaya dan persekitaran Hal ini
menjadikan kepelbagai rupa dan jiwa dalam pembinaan ruang rumah tradisional
Melayu. Malangnya, pada hari ini, kita telah dilenyapkan daripada pemikiran
atau falsafah tradisi ini oleh arus kemodenan dan pemikiran konsep Barat dalam
ruang kediaman kita. Maka itu, tidak hairanlah jika pada hari ini tidak ada
batasan dan ruang menjadi sama rata fungsinya. Tiada batasan dalam pergaulan
antara lelaki dan perempuan kerana konsep ruang tanpa batasan telah disalahertikan
oleh generasi baru.
Namun
ia bukan menunding jari pada pemikiran Barat atau pada sesiapa pun. Dunia tanpa
sempadan mempunyai cabaran, ruangnya begitu kompleks dan padat dengan lingkaran
informasi, namun sunyi daripada hubungan realiti serta adab antara manusia. Pada
suatu ketika dahulu, ruang serambi merupakan ruang kominukasi masyarakat Melayu
yang tinggi kesan fizikal dan spiritual dalam hubungan sesama manusia dan kini
ia menjadi memori buat kita hari ini. Walaupun ruang kita pada hari ini sangat
luas dan kita boleh berkomunikasi tanpa batasan, hubungan antara manusia
menjadi kecil dan terpencil dari segi rohani dan jasmani.
Ruang
rumah tradisional ialah satu titik permulaan dalam mengembalikan budaya kita
agar kita tidak hanyut dibawa arus gelombang teknologi. Teknologi sangat
membantu kehidupan kita hari ini namun tidak boleh mendijadikan satu keadaan
yang membolehkan kita membuang pegangan terhadap agama, budaya dan
persekitaran. Kewujudan teknologi perlu menjadi peralatan buat kita agar
falsafah ruang rumah tradisional melayu menjadi rujukan inspirasi buat kita dalam
membentuk ruang baru pada alaf baharu ini. Semuanya perlu diamati agar kita
mempunyai jati diri yang mendalam untuk lebih maju dalam ruang yang serba
mecabar.
Bahagian
Ruang
|
Jenis
Ruang
|
Konsep
ruang
|
Aktiviti
|
Depan
|
Anjung,
Serambi
|
Umum
|
Menerima
tetamu, kenduri kendara, upacara kematian
|
Tengah
|
Bilik
, Ibu Rumah
|
Khas
dan separa khas
|
Untuk
anak gadis dan anak lelaki
|
Belakang
|
Kelek
anak , dapur , pelantar
|
Umum
dan untuk tetamu wanita
|
Memasak,mengoreng
membasuh
|
Rajah 2
suhananordin/dewanbahasa/bil12.2019
suhananordin/dewanbahasa/bil12.2019
Comments
Post a Comment